top of page

ראיון להשראה #2 שי פרי

מעבודות העץ הייחודיות של האמן-מעצב שי פרי לא יכולתי להתעלם. במהרה הפכתי לעוקבת קבועה אחר העבודות בפרופיליי האינסטגרם והפייסבוק שלו. עבודות יצירתיות המדברות על חומר, טקסטורה, צבע וקו, בגישה מרעננת ומרתקת. נפגשתי עם שי בסטודיו שלו לראיון להשראה חדש, ויצאתי מוקסמות עוד יותר, מוזמנים להכיר.

צילום: מיכל מונטג


נעים להכיר: שי פרי (34), בן זוג של אפרת ואבא של אורי. בוגר המחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל 2011. חי ועובד בתל אביב.

רקע: גדלתי לאבא בעל מפעל לכיורים בארץ (מפעל שנסגר לפני כעשור בעקבות ייבוא המוני מסין). בחופשות הייתי מסתובב בחצר המפעל, משחק בשאריות חומרים ומחפש כלים. גם לאחר הצבא עבדתי במפעל. אבי היה יוצר באופן טכני ופרקטי, ואילו אני חיפשתי את הכיוון האומנותי יותר. חשוב היה לי ללמוד משהו שהוא לא רק עיצוב או אומנות ולמצוא איפה אני יכול להביע את עצמי. במחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל מצאתי את המקום שנתן לי את הכלים הנכונים.

תמונה מימין: רחוב בגלזגו סקוטלנד - תמונות משמאל: אפור, פרוייקט הגמר, בצלאל  צילום: שי פרי


במסגרת חילופי סטודנטים בסקוטלנד, צילמתי תמונה שהפכה להיות המפתח לפרויקט הגמר. בראיה לאחור אני נדהם לגלות איך פרויקט הגמר בלימודים מתחבר לכל מה שאני עושה היום. הפרויקט עסק ב"בין לבין" במרחב ובצורות המרכיבות את השפה הוויזואלית של היום יום שלנו. התחלתי להסתכל על מה שקורה במרחב סביבי, מה קורה בין בניינים, מה קורה בחצרות אחוריות. כל השוליים מאוד העסיקו אותי, האמנתי שבשוליים מסתתר הדבר האמיתי.

צילום: שי פרי


מה עשית לאחר הלימודים? חיפשתי עבודות הקשורות לעיצוב, עניין אותי כל מה שקשור לצבע. התחברתי לשי פרקש מסטודיו תכלת, סטודיו רסטורציה למבנים לשימור. עבדתי איתו בהרבה בתים לשימור בתל אביב, עבודות גירוד קירות, צביעה במכחולים, יצירת שבלונות מקוריות, תיעוד ומחקר. מצאתי את עצמי נחשף לכל מה שמאחורי הקלעים.

צילום: שי פרי

במקביל התחלתי לאסוף כל מיני חתיכות ושאריות של אריחים מקוריים, תריסים ישנים ועצים. בסטודיו שיחקתי עם כל פריטי העץ שמצאתי. שילבתי את עבודת השבלונות מעולם השימור ביחד עם העצים שאספתי ומשהו התחבר לי שם מיד.

הפריטים שאני אוסף נמצאים ב"בין לבין" הם כבר לא שייכים, הם "עלומים". חתיכות עץ שהיו חלק ממשהו, ועכשיו אין להן פונקציה. מסקרן אותי הסיפור שמאחורי האובייקטים, שבשביל אחד הם סיימו את חייהם ואין בהם שימוש, ובשביל אחר הם כמו אוצר. החלטתי שאני רוצה להחזיר אותם לחיים בצורה מעניינת עם סיפור חדש ולתת להם את הזוהר מחדש.

צילום: שי פרי


איך עברת מהתמחות בחומרים קרמיים לעבודה עם חומרי עץ? אני לא מגדיר את עצמי רק כקרמיקאי, היצירה שלי התחילה מציור ורישום ועד היום אני יוצר במספר מדיומים במקביל. העבודה עם העץ התחילה באופן מאוד טבעי, ופשוט התמסרתי לזה. יש קונטרסט מאוד גדול בעבודה עם קרמיקה אל מול עבודה עם עץ. העבודה עם הקרמיקה דורשת הרבה סבלנות ואורך רוח, זה תהליך ארוך שאין עליו תמיד שליטה מלאה, לטוב ולרע. זה חלק בלתי נפרד מהיצירה שלי וברור לי שכשאהיה פנוי לכך אחזור אליו. בעבודה עם העץ יש לי את היכולת לשלוט על התהליך כל הזמן, ואני מגיע לתוצאה מהירה. מצאתי שבעץ יש המון סוגים ויש המון סיפורים שאפשר לספר איתם.

צילום: שי פרי


כיצד אתה אוסף את כל העצים? משוטט, יוצא במיוחד לחפש או שאתה פשוט אוסף כל הזמן? גם וגם וגם. זה לא שאני יוצא במיוחד בבוקר כדי לאסוף, הראש שלי פתוח לזה ואני כל הזמן מסתכל ויודע לברור מה טוב לי מה לא טוב לי. לדוגמא כשאני יוצא לטיול עם הכלבה ומוצא עץ ברחוב, כשאני נמצא באזורי תעשייה ורואה פח שאריות או הולך במיוחד לנגריות ומבקש עודפים.


צילום: שי פרי


איך מתחילה עבודה, מרעיון או מהחומר עצמו? אני במצב של התבוננות כל הזמן, אני משתדל לצאת מהקונטקסט ולחפש דברים שמעניינים אותי. אני מאמין שהכל נמצא סביבנו ואנחנו רק צריכים לאסוף אותו. אני מצלם ומתעד צורות ואובייקטים שתופסים את תשומת לבי, כמו בניין, חלון או כתם על קיר. בוחר תמונה, מעבד אותה בפוטושופ ומנסה להבין איך אני מעביר אותה לעבודה בעץ.

צילום: שי פרי


מתחיל לשחק עם העצים שנראים לי מתאימים על ריצפת הסטודיו, עד שנוצר לי משטח עצים נכון לעבודה. במקביל אני חושב כיצד לשלב את השבלונה המתאימה. יש מקרים בהם אני יודע מראש את צורת השבלונה שאני רוצה להשתמש בה ואז אני מתאים לה את משטח העצים, ולפעמים אני נעזר בפוטושופ ומנסה לבדוק ולדייק מה הצורה הכי נכונה.

צילום: שי פרי


לאחר מכן אני מדביק את השבלונה, ואז עושה עבודה של מנתח בעזרת סכיני החיתוך. השלב הזה הוא כמו תראפיה, כי אני לא צריך לחשוב וזו רק עבודה טכנית.

צילום: שי פרי


אז מה הסיפור שלך? כלומר מה אתה רוצה לספר בעבודות שלך? העבודות הן הזדמנות לעצור ולהסתכל בצורה שונה על דברים שנמצאים בשוליים סביבנו. אני רוצה להעניק מבט אינטימי על חומר גס ומחוספס, להעניק למתבונן הצצה לאובייקט שבקונסטלציה אחרת הוא היה מתעלם ממנו, בעבודה יש לו אפשרות להשתהות ולתת בו מבט נוסף, אחר. אני לא מגדיר את העבודות בכותרת מעבר ל'עבודות עץ - wood work'. אני מאמין שכל מתבונן לוקח את זה אל העולם שלו ומגדיר את זה אחרת, ולכן אני משאיר את זה פתוח לפרשנות, כל אחד מתחבר לזה מזווית שונה. מצד אחד זו לא אמנות במובן של ציור על בד, ומצד שני זה לא עיצוב מוצר, זה בין לבין, אם רוצים לתת לזה כותרת אפשר לקרוא לזה דיזיין ארט - שילוב של כלים, טכניקות וחומרים מעולם העיצוב ומעולם האמנות.


מדוע אתה משתמש בעיקר בצבע הלבן וחוזר על צורות כמו העיגול? הבחירה בצבע הלבן מגיעה ממקום מאוד בסיסי, הצבע הכי בסיסי הוא לבן. הוא מסמל התחלה חדשה. הלבן מיצר סדר בתוך הבלגן והמורכבות של העבודה. כך גם חשוב לי לייצר צורות פשוטות שאפשר בקלות להזדהות איתן, כי הן בסיסיות ולא מתחכמות, כמו: עיגול, ריבוע, משולש, פס. בעזרת הצורות אני ממשמע את קולאג' העצים ויוצר חלונות הצצה שדרכם אפשר להביט על חלק נבחר מתוך כל הקומפוזיציה. זה מייצר אסתטיקה ולוקח את כל הלכלוך ועוטף אותו באיזושהי מסגרת.

צילום: שי פרי


שיתופי פעולה שמעניינים אותך? מאוד מעניין אותי להתחבר לאנשים שמתעסקים בארכיטקטורה ועיצוב פנים. החלום זה לעשות עבודה בקנה מידה גדול בחלל עם תקרה גבוהה וליצור קיר ענק ומעניין.

מה זאת השראה בשבילך? inspiration is everywhere, השראה בשבילי נמצאת בכל מקום סביבנו, במרחב העירוני; בדברים שאני אוסף, בשילובים צורניים שאני רואה,  גם החומר עצמו השולי והסתמי נותן לי את ההשראה, אני מתייחס אליהם כאל אותיות מהן אני מרכיב שפה.

צילום: שי פרי


אתה משתמש הרבה בפלטפורמה של אינסטגרם ופייסבוק, איך אתה מתחבר לרשתות החברתיות? התחברתי לפני 5 שנים כשרציתי לעשות מכירה של עבודות הקרמיקה. מבחינתי הרשת החברתית היא כרטיס הביקור שלי, במה לעבודות ותקשורת עם קולגות, ואומנים. בעבר השתמשתי בפינטרסט, אבל עכשיו בעיקר באינסטגרם, שם אני יוצר את לוחות ההשראה שלי. אחרי אילו אמנים אתה אוהב לעקוב וממליץ להכיר ברשת? אני עוקב אחרי אומנים רבים מחול ומהארץ שעובדים גם עם עץ ומציגים בפרופיל שלהם את היצירות שלהם וגם משתפים במקורות השראה, אמנים כמו: האמן היפני Yakiimobiyori, האומן השבדי Sylvain Ristori האמן הבריטי, מישל סמואלס Michael Samuels . אומן יווני Saviols, ששיתפתי עבודה בהשראתו באינסטגרם ויצרתי איתו קשר. זוג אמנים מהולנד Graphicsurgery וגם אמנים ישראלים כמו: יאן טיכי , בועז אהרוניביץ.

איפה אפשר לראות את העבודות שלך וליצור איתך קשר? את העבודות שלי אפשר לראות מוצגות בגלריה "סאגה" ובגלריה "פחות מאלף". בנוסף אני מעלה את העבודות באתר שלי, בפייסבוק ובאינסטגרם. וכמובן אפשר גם להגיע לסטודיו בתאום מראש, פשוט לכתוב בגוגל שי פרי סטודיו לאומנות. תודה שי על ראיון מרתק ומעורר השראה! לראיונות להשראה נוספים לחצו כאן.


 

לקבלת עידכונים על לוחות החומרים והפוסטים חדשים, הרשמו לניוזלטר DESIGN PLAY - GROUND BLOG

 






bottom of page