top of page

ציפורים בראש - הכָּחָל

הציפור השלישית והאחרונה חביבה בסדרה "ציפורים בראש" היא הכָּחָל. הכָּחָל מבקר באזורנו בעונת האביב, אבל אצלי בבית הוא תמיד היה אורח קבע. על מדף הספרים בספריה הביתית על גבי כריכת הספר "ציפורי הארץ" שאבי קיבל במתנה מהוריו בשנת 1962. הציור הראליסטי מלא התנועה והעוצמה על כריכת הספר נחקק בזכרוני, ולמרות שאף פעם לא ראיתי כָּחָל אמיתי בטבע הוא נכנס לרשימת הצפורים שמתעופפות לי בראש.

צילום: מיכל מונטג


כָּחָל (שם מדעי: roller- coracias garrulus) 
 ציפור כחולה, מרהיבה ביופייה, מן המרשימות שבציפורי ארצנו.
 לבושו  בעמידה כחול-תכלת כמעט כולו, למעט הגב שצבעו חום ערמוני. לעיתים, בשעה  שהוא עומד בראש עץ, צבעיו מסווים אותו היטב על רקע השמיים הכחולים עד שקשה  להבחין בו.
 ההפתעה  האמיתית מתגלה ברגע שהוא מוחרד ממקומו ופורס את כנפיו המציגות דגם של  סוככות בצבע כחול טורקיז עז, מנוגד לאברות תעופה מבהיקות בגוון כחול-שחור  עמוק. 
 בעונת  האביב, כשזוגות הכחלים מגיעים לארץ מאפריקה, מבצעים הזכרים מפגני ראווה  ארובטיים - הם נוסקים מעלה לגובה רב ואז צוללים במעגלים, לעיתים אגב  התהפכויות על הגב או השלכת אבן קטנה ותפיסתה באוויר. וכל זה כדי להרשים את  הנקבה הצופה במחזה מעמדת תצפית על סלע או ענף.
 שמותיו באנגלית ובצרפתית – Roller – על שום מעוף הראווה שלו שבמהלכו הוא נוהג לבצע "ברגים" והתהפכויות.
 מקור: אתר הצפרות הישראלי

הצבעים המרהיבים של הכָּחָל שכנעו אותי שהוא יככב בלוח החומרים האחרון בסדרה. חגיגה של גוונים כחולים וירוקים שיוצרים מניפה טורקיזית מהפנטת, כאשר גב גוף הציפור בגווני חום אדמה וכנפיה מקושטות מצבעי כחול עז ועד תכלת ירקרק בהיר. השילוב של צבעי האדמה עם צבעי השמיים יצר לוח חומרים שאני אוהבת במיוחד. חומרים להשראה #10 - ציפורים בראש - הכָּחָל: הרקע ללוח החומרים הוא טקסטיל מיוחד של זוג המעצבות מיכל פיירשטיין ורוני יחזקאל, מהמותג "Swift Textiles" המתמחה בעיצוב נקי ומודרני המושפע מהסביבה, צורות טבעיות ואומנות עכשווית. אומנם הרקע נראה כמו חלק מציור אבסטרקטי על קנבס אבל הוא בעצם כיסוי לכרית שנראה ממש כמו אומנות שאפשר למסגר ולתלות על הקיר. הכרית היא חלק מקולקציית 2017 של "Swift Textiles" מוזמנים להיכנס ולהתרשם מהשפה העיצובית העדינה והמיוחדת של זוג המעצבות.

תמונות מקטלוג "Swift Textiles צילום: Tamuz Rachman


צבעי חום אדמה: את צבעי החום אדמה של גב ציפור הכָּחָל, בחרתי לתרגם בחומר אהוב במיוחד, בבַּמְבּוּק או כפי שהוא נקרא בעברית חִזְרָן. חומר שקל מאוד להתאהב בו ולהתחבר למוצריו השונים. בלוח החומרים השתמשתי ב-3 מוצרים מבין רבים שאפשר למצוא גם בבמבוק: פורניר במבוק, פרקט במבוק לרצפה, וסרגלים צרים מבמבוק שיוצרים משטח גמיש לשימושים שונים. מרבית מוצרי הבמבוק הקיימים אצלי בסטודיו שייכים לחברת "קנה-קש". ממליצה בחום ביקור בחנות המיוחדת של "קנה-קש" הנמצאת במבנה ממגורה גדול, בעל חלל פנים מיוחד במינו.

כחול - ירוק: לצבעים הכחולים ירקרקים בחרתי במגוון גוונים של פורמייקה מקולקציית DUROPAL של "ניגא" מבחר גוונים המראה שלא חייבים לבחור רק גוון אחד מהמניפה, אלא רצוי על מנת לתת יותר עומק ועניין, להשתמש במגוון רחב של צבעים מאותה המשפחה ליצירת עושר צבעוני וחומרי. הדובדבן שעל הקצפת: הוא הציפור עצמה, הכָּחָל המרהיב של מותג העיצוב הצבעוני והיצירתי "שליקה" שפורס את כנפיו וחושף את כל יופיו. מוזמנים להכיר עוד מציפורי התלת-מימד של "שליקה" בלוחות החומרים הקודמים: הדוכיפת והעורבני ובפרופיל האינסטגרם הצבעוני שלה "shelika.toys" הכנסו לצפות ולגלות את כל החומרים בלוח החדש והאחרון בסדרה "ציפורים בראש":


חומרים להשראה #10 ציפורים בראש - הכָּחָל (למעבר ללוח החומרים לחצו כאן או על התמונה)



 

לקבלת עידכונים על פוסטים חדשים, ראיונות להשראה ולוחות חומרים חדשים

DESIGN PLAY - GROUND BLOG

 

bottom of page