top of page

ילדת אגם

אני "ילדת אגם", ולא אני לא מתכוונת על אגם שלפי ההגדרה המילונית הוא מקווה מים גדול או ימה. בגיל 5 נבחרתי ביחד עם עוד כמה ילדים מהגן להשתתף בשעורים מיוחדים. לצאת משגרת סדר היום הרגיל של פעילות הגן ואחר כך גם פעילות הכיתה בבית הספר, עם קבוצה קטנה של ילדים, מדריכה אחת והרבה צורות וצבעים. השיעורים היו חלק מתוכנית מחקר חינוכית מיוחדת שיזם וכתב האמן יעקב אגם בשיתוף המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע. (יעקב אגם: אמן ישראלי שזכה להכרה בינלאומית כאחד ממיסדי זרם האומנות הקינטית). מאז כשאני חושבת על חוויה טובה מתקופת הגן ובית הספר אני תמיד נזכרת שהייתי "ילדת אגם".

"עמודי כלילה" - כניסה למוזיאון אגם בראשל"צ  צילום: מיכל מונטג


כילדה תמיד חשבתי שקוראים לשיעורים הללו "ילדי אגם" כנראה משום שבזמן שבאו לקחת אותנו מהכיתה כדי להשתתף בשיעור קראו לנו "ילדי אגם" וזה השם שנחרט אצלי בזיכרון. אבל שמה הרשמי של התכנית הוא "תכנית אגם לחינוך חזותי".

צילומי תקריב ליצירה "עמודי כלילה" - כניסה למוזיאון אגם בראשל"צ  צילום: מיכל מונטג


תמיד אהבתי לצאת לשעורים האלו והם זכורים כחוויה גדולה במיוחד עבורי. היציאה משגרת השעורים הרגילה, בהם הייתי נבלעת בין כיסאות הכיתה, הייתה בשבילי הזדמנות לפרוח. שעה אחת שבה הרגשתי בעניינים, שולטת בחומר, משתתפת, מבינה את השפה הויזואילית בה מדברים וכמובן מצליחה. התפיסה החינוכית של לימוד תוך כדי התנסות, מגע עם הידיים, משחק עם הצורות, הצבעים והמימדים השונים מתחברים ישירות לעיסוק היום יומי שלי היום. בראיה לאחור אני מבינה עד כמה ההשתתפות בתכנית הזו הייתה משמעותית והיוותה בסיס לחיי המקצועיים. חוויה שנשארה איתי לכל החיים.

"עמודי כלילה" - כניסה למוזיאון אגם בראשל"צ  צילום: מיכל מונטג


עכשיו 30 שנה אחרי, ניסיתי להבין מה קרה לתכנית אגם והאם היא עדיין פועלת.  בעזרת נפלאות הרשת מצאתי בדיוק את מה שחיפשתי. מצאתי באתר המחלקה להוראת המדעים של מכון ויצמן הסבר על התוכנית וסרט קצר:  מבט לתוך התכנית -  Agam Program For Visual Cognition ולכמה דקות חזרתי שוב להיות "ילדת אגם".

אומנם לא מצאתי את עצמי בין הילדים המצולמים אבל נזכרתי בהכל: בצורות, בצבעים, בתבניות ובחוויה כולה. קראתי אודות התכנית והמחקר החינוכי, הרקע והרציונאל לתכנית והבנתי עד כמה הייתי ברת מזל להשתתף במחקר ופתוח התכנית ועד כמה התכנית היתה מדוייקת עבורי כילדה.

קטעים מתוך הסרט "מבט לתוך התכנית -  Agam Program For Visual Cognition"


על תכנית אגם לחינוך חזותי:  

מטרתה העיקרית של תכנית אגם לחינוך חזותי היא לעזור לילדים צעירים לשפר את התפתחותם הקוגניטיבית והרגשית, ע"י פיתוח השפה החזותית.

שיתוף פעולה יוצא דופן בין אמן ומכון מחקר: האמן יעקב אגם יזם וכתב את התוכנית.

התוכנית נהפכה למציאות חינוכית ע"י מחקר ופיתוח של צוות פרויקט אגם, במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע. בשנים 1984- 1990 התכנית הופעלה לראשונה עם ילדים בני 3 עד 5.

חלק מקבוצות הילדים המשיכו לעבוד עם התכנית עד לכיתה ג'. מחקר והערכה ליוו את הפיתוח וההפעלה באותן השנים.

בשנת 1996 זכה יעקב אגם בפרס ע"ש קומיניוס מטעם אונסקו. פרס יוקרתי זה נועד לתת כבוד לחדשנות בחינוך. הפרס הכיר גם בחדשנות התוכנית וגם במחקר החינוכי המלווה.

פעילות הפרויקט פסקה מחוסר מימון, למרות התוצאות המבטיחות של המחקר וההערכה. בשנת 2005, בעקבות תמיכתו ועידודו של משרד החינוך, חודשו הפיתוח, ההפעלה והמחקר בתכנית. התכנית מופעלת כעת על ידי צוותים במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע ובמכללת אורנים ליד חיפה. התכנית מופעלת בכ- 100 כיתות גן ובמספר כיתות א'- ג' בבתי ספר אחדים בארץ.

מקור על רקע התכנית מאתר: "המחלקה להוראת מדעים - מכון ויצמן"

קטעים מתוך הסרט "מבט לתוך התכנית -  Agam Program For Visual Cognition"


מושגים ויזואליים בסיסיים כמו צורות גאומטריות יסודיות (מעגל, ריבוע, משולש ועוד), כיוונים (אופקי, אנכי ומשופע), צבעים, יחסי מידה ומיומנויות ויזואליות. מהוות את הא"ב החזותי שהינו יסוד למושגים מתקדמים יותר, כמו סימטריה, יחס ופרופורציה, אומדן ויזואלי, מימדים (אחד, שניים, שלושה ואפילו ארבעה) וכן מושגים אחרים המשמשים כאבני בניין לחשיבה מדעית ומתמטית ולשטחים רבים נוספים.

חשיבה ויזואלית מתפתחת על ידי שימוש במעגלים ובריבועים כ"אותיות ויזואליות", הילדים יוצרים "תבניות" (PATTERNS), אשר הן "מילים ויזואליות" או "משפטים ויזואליים".

חשיבה זו מדגימה את המושגים בצורה ויזואלית ובדרך משמעותית לילדים הצעירים.

החומרים הינם חלק אינטגרלי ממערך התוכנית והם מכילים בעיקר צורות גיאומטריות מפלסטיק בצבעים וגדלים שונים, שקפים וכרטיסי זיכרון.

מקור על רקע התכנית מאתר: "המחלקה להוראת מדעים - מכון ויצמן".

צילום: מיכל מונטג


מפני שאני "ילדת אגם" גאה כמובן שאני גם מתחברת מאוד לעבודתיו של יעקב אגם ולשפה הויזואלית הכל כך "אגמית" שניתן לזהות מרחוק.

בחודש נובמבר 2017 סוף סוף מוזיאון אגם פותח את שעריו בעיר מולדתו של האמן, ראשון לציון.

פוסט על ביקורי במוזיאון מובטח!

"עמודי כלילה" - כניסה למוזיאון אגם בראשל"צ  צילום: מיכל מונטג



 

לקבלת עידכונים על פוסטים חדשים, ראיונות להשראה ולוחות חומרים חדשים

DESIGN PLAY - GROUND BLOG

 

bottom of page